Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Wednesday, January 6, 2016

2016 and Tips Masuk Universiti


Assalamualaikum and bismillah. 

Sedar tak sedar dah 2016 dan niat aku tahun lepas nak aktif dalam berblogging nampaknya memang hangat sekejap. So, untuk tahun ni aku still ada a few things yang aku kena achieve jugak this year and I need to make sure that benda ni jadi reality sebab it’s painful to be seen as a loser. Untuk adik adik yang nak masuk kea lam remaja, welcome and be prepared. 

Aku bukan cuba nak takutkan mereka tapi, let’s be real. Bila dah masuk alam reality, hangpa akan jumpa bermacam macam jenis manusia. Manusia yang mungkin hangpa never thoughts of their existence. Either in a good way atau in a very bad way. Aku dah tahun akhir degree and university life aku dah rasa since after SPM since aku directly masuk foundation. Basically, aku nak bahagikan manusia di alam reality kepada beberapa golongan yang mana golongan ni juga yang hangpa akan jumpa sampai kea lam kerja. 

Golongan urbanist ; Aku punya solat pun masih lagi compang camping but still, Alhamdulillah yang it’s still in a good condition. Insha Allah. Tapi yang aku nak highlightkan dekat sini, mereka yang memang tak solat langsung. Untuk yang dari sekolah yang mana biah solehahnya masih dirasai, mungkin situasi ni akan jadi agak canggung. Tapi percayalah. Golongan ini ramai dan semakin membiak. Kadang kadang, they are exist in our own circle and aku rasa wallahi takut nak tegur sebab solat bagi aku adalah tanggungjawab an individual dengan Allah. Lebih kurang dating with Allah for 5 minutes. They have their guts to show it to the public mungkin sebab depa urban people or I don’t know. 

Golongan pencinta Habib ; Aku pernah tergolong dalam golongan ni for  a few months. Dan Allah nampakkan aku jalan yang benar. Golongan ini yang mana ‘majlis ilmu’ mereka hanyalah lagu lagu qasidah yang berlebih lebihan memuji Nabi dan tausiyah yang tak sampai 10 minit. Kalam Habib dijadikan pegangan walaupun bercanggah dengan Quran dan Hadith. Sampaikan ada kawan aku yang bertanya. Takkan ******* sesat sebab muka dia macam Nabi. Ya Akhi, itu bukan hujjah malahan, yang menyatakan hal itu pun akidahnya ganjil. Moga Allah ampuni kita. 

Golongan Islam tradisional ; Mereka terima apa yang nenek moyang kita selalu lakukan atas alas an ‘benda baik apa salahnya’ dan juga ‘benda ni dah lama buat, takkan salah?’. Golongan ni selalunya pro kepada Golongan di atas tapi ada juga yang menyelisihi sebab para Habib muncul di Malaysia agak lewat dan tak dikenali 10 years back. 

Golongan digelar ‘Wahabi’ ; Golongan ni insha Allah golongan yang Allah berikan mereka yang haq. Walaupun aku try to fit with this group tapi aku takut atas sebab kekurangan diri aku, akan jadi fitnah terhadap jalan ini. Walaupun sedikit dan untraceable, Alhamdulillah kalau dapat kena mereka. As we are in Negeri Sembilan, it’s quite challenging to go for a public class. 

Golongan Usrah ; Dalam golongan ni, ada kesemua pecahan di atas kecuali golongan urbanist. Fikrahnya bermacam tapi disatukan atas dasar Islam. This is what I believe for since they want to implement the ways of Al Imam Hassan al Banna of Ikhwanul Muslimin. Walaupun, orang pandang sinis akan aktiviti usrah tapi memang berbaloi to join it sebab liqa’ yang dibuat kadang kadang bagi kesedaran dekat kita. Kesedaran yang jarang jarang kita dapat. Di Universiti, ada beberapa jenis usrah dan yang paling masyur ialah ‘Usrah Ikram’ dan ‘Usrah Pembina under Isma’. Biarkan politik dakwah mereka, jangan masuk campur dan ambik ibrah ilmu dari mereka. 

Sedikit sebanyak. Diharap anda mampu memilih mana yang haq dan selamat. Jazakallah kheir.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...