Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Wednesday, May 22, 2013

Diam dan baca.

In the name of Allah, the most merciful and powerful indeed

Aku suka selongkar youtube dan tengok ceramah ceramah agama, majlis majlis haul, majlis majlis selawat para habib dan banyak lagi. Mungkin ada yang cakap 'Aidil, bukak youtube mesti  bukak Syiah'. ahhaha. memang nak kena pelanglong dengan aku. Kecoh dekat facebook bila ada konferens Sunni-Syiah antara Tun Mahathir dengan Syed Khatami, bekas presiden Iran. Bagi aku, apa yang Tun M cakap bukannya taqrib antara akidah. tapi lebih kepada untuk keamanan. Masing masing ada pendapat dan pandangan sendiri. Tapi bila pandangan tu tak dapat diterima hati, mulalah nak menyalak sana sini.

Nasihat menasihati itu penting. tapi bila  pertanyaan kita tak dibalas dengan kata nak menjaga ikhtilat, jangan nak persoal dengan apa yang kita tweet. aku sendiri ada baca yang dia kata, kalau tak boleh terima nasihat, jangan nak counter attack balik orang yang memberi nasihat. persoalan aku, kalau that so-called nasihat tu bukanlah nasihat, dan kita counter as nak membidas nasihat, takkan yang itu pun tak boleh terima?


Alahai. macam biasa. aku tak kenal kau dan kisah pulak aku dengan hidup kau. Macam macam yang bermain dalam fikiran aku. Haritu aku ada tengok Jab Tak Hai Jan. Aku tak tahu ejaan tu betul atau tak. sejujurnya aku dah postpone movie ni lama sangat. setiap kali bukak dekat kolej dulu mesti akan tertidur. hahaha. yelah, i am not a hindi maniac macam Taty. Bagi aku sendiri, perkataan cinta, sayang ni aku akan avoid dari guna dekat orang yang aku sendiri tak rasa benda tu. 

Maksud aku, those two words can only be spoken to the one who really deserves on it.  Dalam movie, tu cinta adalah satu fitrah yang takkan dapat dihalang oleh tuhan sekalipun. As a muslim, sudah pasti cinta kita dah divided on a few sections. Untuk Allah, untuk Rasulullah, untuk keluarga, sahabat dan seterusnya. for me, that is the way the love itself should be. 

p/s : Alhamdulillah, ramai kawan kawan masih se'ideology'. malas nak layan tweet tweet yang kita baca pun sakit hati. hahahahahhaha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...