Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Wednesday, June 12, 2013

Taqwacore.



In the name of Allah, the most merciful and powerful indeed

Malam ni internet sekali lagi mencelakakan diri. Time adik gua seronok seronok layan Runningman boleh pulak nak lelaju. Masuk je gua nak update instagram, terus hilang. Mana tak bengkak hati kan kalau selalu sangat jadi macam ni. Apa pekerja TM tak buat kerja kea pa? lol

Tadi, sebelum internet celakakan diri, I was scrolling on Fynn Jamal’s gallery on Instagram. Dalam asyik tilik gambar gambar Juna, I went troughed all the captions. Tiba tiba air mata gua jatuh. Bukan gua nak feeling feeling ke apa, tapi gua kagum dengan seorang wanita yang took a responsibility to raise up her family. Sedikit sebanyak, it reflects what I’ve been trough in my life. Kata kata yang Kak Fynn taip about how we should be thankful for being a Malaysian is so inspiring. 

Tapi gua agak pelik dengan serbanistas-celup-keyboard-warrior yang tak habis habis nak cari salah orang dalam alam maya. Kita boleh Nampak this type of serbanistas-celup on Youtube, Keek and Instagram itself. Gua bukan nak kata apa yang they’ve done is bad or what tapi kalau kau dah tahu wanita menyanyi tu harammm, what the hell are you been on that video’s channel? Geng geng sebanistas-celup ni akan cepat melatah dan tak cool langsung.


Time gua tengok Salam Muslim haritu, ada Ustaz dari yayasan As Sofa terangkan pasal alat muzik bertali. He said that those instruments weren’t haram at all. It’s all depends on how we urge or managed that instruments in any particular events. Ustaz ustaz macam ni cool. 

Haritu gua ada re-watching movie Taqwacore. Kali ni gua nonton dengan lebih feeling. Memang movie ni pelik dan sesat gua rasa. Tapi ambik yang jernih, buang yang keruh lah kan? Apa yang gua boleh simpulkan dari filem ni was, jangan tinggalkan al quran dan sentiasa tadabbur sebab that is our life manual. Besides, kita juga kena jihad melawan nafsu sendiri. Ini jihad terbesar. Kita selalu kalah dengan nafsu. Astaghfirullah. Last but not least, always perform your solah. Gua respect dengan bebudak dalam taqwacore yang tetap solat walaupun hidup mereka macam carca marba. 

Apa yang gua perhatikan, kami as a youth really need a religion to buckle up our soul. Tapi kalau there’s too much restriction, it will make people go against it. Ya, Allah dah gariskan semuanya, Nabi dah terangkan semuanya serta Ulama dah make it clear tapi masyarakat yang menyusahkannya. 

Dah panjang lebar gua melalut. Allahumma solli a’la Muhammad wa ali Muhammad wa ala alihi wassohbihi ajma’in. 

p/s : gua itu saya. Bukan tempat kelawar tidur.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...