Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Saturday, February 25, 2012

JUJUR | antara perlu atau kewajipan?

In the name of ALLAH, the most merciful and powerful indeed. 



oke. this is the second post within a 24 hours. ekceli harini birthday both my superb dudes, Ammar Napiah and Syahrul Ashraff. btw, aku mmng nak wish awal sebab tepat ja pukul 12 tadik, unfortunately, tengah ashik2 dok bertweet, aku tak perasan yang jarum jam dah lama tinggai aku.  ==' kredit aku habes tareh. damn. tapi berkat mengharapkan miracle, aku cuba jugak send dekat Ammar walaupun aku tahu takkan berjaya sebab phone tuh bagitau yang sending failed .T.T tapi yang superb ohsemnya, Ammar reply the text. oke aku rasa something ajaib. ngehehe. oke abaikan =='

sebenarnya, tadik aku baca something dalam majalah GenQ pasal jujur. Frankly, aku rasa dalam hidup kita tak perlu nak jujur sangat sebab kadang-kadang bila kita jujur, orang takkan pernah nak menghargai kita. Yeah, sorang selalu cakap pasal sifat jujur, amanah dalam percakapan dan perbuatan. bagi aku, mudah sangat kalau nak ucap, tapi susah nak diamalkan. ringan di lidah, tapi berat untuk kita sama-sama realisasikan. ekceli, sifat jujur nih bukannya bertitik tolak dari segi boleh ataupun tidak. tapi, tunjang dan akarnya bermula dari MAHU atau TIDAK MAHU. 

Rasulullah pernah ditanya oleh para sahabat : 'Apakah dibenarkan untuk menjadi seorang yang coward? ' Baginda menjawab , 'Ya'. kemudian beliau ditanya semula : "Apakah seorang Mukmin itu juga boleh berbohong? " Dengn tegas baginda mnjawab, 'Tidak, orang mukmin tidak berbohong'. sebenarnya TAQIYYAH nih merupakan senjata ampun para penganut SYIAH untuk mengkaver setiap amalam salah mereka. sehinggakan menurut mereka, Imam Jaafar as-sadiq pernah menyatakan bahawa Taqiyyah (berpura-pura) adalah sebahagian dari agama nenek moyangku. OMAIGADD oke benda nih sangat serius. 


ekceli, jujur nih adalah persoalan memilih antara kebenaran yang diyakini dengan pendustaan yang akan sentiasa membelenggu dan membuatkan hati kita tidak tenang. nowadays, aku rasa penipuan, pembohongan being hipokrit dah jadi macam satu amalam routine masayarakat kita. tak perlu nak jadik Syiah untk bertaqiyyah. masing-masing cuba untuk tutup keaiban sendiri dan nak menonjolkan kehebatan masing-masing. Ramai yang tahu perlunya berlaku jujur tapi sedikit sahaja yang mahu bersifat jujur. Kejujuran itu sepatunya bersatu dalam keimanan seorang Muslim yang menjadikan dia seorang yang beriman. watlek watpeace. adios.

p/s : thanks to abng hengsem Faiq Aiman sebab bagi sedikit advice on this matter ;3

5 comments:

Ckin Kembaq said...

jangan berbohong, mengelat boleh kot?sekurang2nya jujur...

p/s : entah..pening...

Unknown said...

hahhaa. WHITE LIE ;D

Unknown said...

betul2.. kdg2, klu kita jujur sgt dgn org skliling kita, ada juga yg naik minyak dan pdai pijak kpla. nak jujur tak bole, nak 'menipu' lagi la tak baik.. huhu

Unknown said...

thanks jessie :D

Faiq Aiman said...

haha weh ayat last tu delete ah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...