Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Friday, February 10, 2012

PISANG JANGAN SAMPAI BERBUAH DUA KALI

In the name of ALLAH, the most merciful and powerful indeed.

ekceli, sumpah aku pun tak berapa nak faham dengan peribahasa nih sebab aku tengok pokok pisang belakang rumah aku sentiasa ja berbuah ==' tapi menurut kata jiran nenek aku dekat kampung, maksud dia kalau ikut firasat-firasat ahli nujum yang ohsem, it would be something nicelahh. okeh, nak faham lebih-lebih pi toko buku capai maksud dia. ekceli, dalam dua tiga minggu nih aku dihujani dengan macam-macam saranan, suruhan dan juga garapan pelbagai gosip-gosip murahan pasal seorang adik nih. sumpah agak serabut aku dengaq nama dia.

yeahh, memang depa sangat-sangat ambik berat pasal dia more than i am. yes, aku admit yang dulu memang aku rapat dengan dia. tapi aku habaq betoi yang aku sangat-sangat kecewa dengan apa yang dia dah lakukan. fine, aku selalu usha wall dia. setiap kata dia, aku macam tak sanggup nak baca. yeahh, kadang-kadang hati salah menafsir, kata sukar diungkap dan langkah pulak sukar untuk dijaga. kadang-kadang kita dah rasa cukup bagus. cukup besar untuk keluarkan kata-kata yang mungkin kita sendiri tak sanggup nak luahkan cuba jadi rational. setiap teguran, amarah adalah tanda yang kita maseh lagi disayangi. mungkin dia akan cakap yang itu life dia, hidup dia dan cara dia.

susahlah kalau berfikiran macam tuh, dulu bila 1st time aku dengar cerita tak elok, aku macam tak percaya. aku sanggup sanggah semua tuh sebab aku nampak dia oke. tapi bila pakcik aku sendiri yang gitau, terus aku blank. aku memang dah tak contact dia sebab aku rasa macam dah tak guna semua tuh. adek, Allah maha berkuasa. mungkin dia dah rasa yang dia sangat-sangat bahagia dengan cara hidup dia sekarang. tapi ingat, semua tuh semntara ja. couple, pergaulan bebas, heyy, nikmat sangat ka? aku rasa tak. pasal sekolah, damn. dulu bila nak pindah, cakap tak boleh nak stadi. oke fine. aku doakan dia dapat belajar dengan lebih baik dekat sekolah baru.

tapi bila dia ponteng, kurang ajar dengan cikgu, sekali lagi aku speechless. dia bukan yang aku used to know. bila aku nampak dia dekat Mall waktu sekolah, aku lari. aku tak mau dia nampak aku. memang sebagai Muslim kita wajib menegur. 

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rosululloh sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)

tapi buad masa sekarang, aku rasa aku tak sanggup nak mencegah selain dengan hati. wait2, memang selemah-lemah iman, tapi at least still ada iman kan? watlek watpeace. adios

 

p/s : kalau dia baca, aku harap dia sedar. kami senior2 cuma ingin tengok dia berubah to be more positive. bukan nak suruh jadi pious man atau sami. just that. 

6 comments:

athirahsyazwani said...

gila betoi ahh weh budak tuu. aku baca dia punya status yg berjela tu. sampai org takleh tegoq langsung. apadiaaa ni? haihh

Hakimy Zamri said...

nice entri bebehhh :D

Qurratu Kushairi said...

mencegah dengan hati kalau tak mampu, itu pun okey dah ;)

Unknown said...

tu lah pasaii. aku harap dia berubah. ramai orng care dengan dia. mungkin dia x nmapk kan ;[

Unknown said...

tq babe ;D

Unknown said...

thanks qurratu ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...