Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Thursday, March 29, 2012

sabar. please



In the name of Allah, the most merciful and powerful indeed



its really make me really disappointed to update something religious or informative even something motivational. tapi tetiba aku rasa blog aku nampak kosong dengan cerita-cerita aku hang out and personal stuff. tak menarik bhai ==' time aku belek-belek majalah GenQ yang aku beli beberapa bulan yang lepas. tetiba rasa tertarik dengan sifat sabar. ekceli, aku bukan seorang yang penyabar. sumpah seyh, aku tak tahu nak tahan sabar. kalau aku mengamuk, tak puas hati and etc etc, i would rather cakap lepas atau maki ja terus. yeah, aku bukan sebaik yang hangpa sangka. kihkihkih. kalau mengikut ahli sufi, sifat sabar nih dikatakan dapat menyelamatkan diri kita either d i dunia atau di akhirat. hal ini demikian kerana, sifat sabar dapat builds and control our soul from doing mazmumah thingy dan sentiasa berfikir sebelum bertindak. *teringat ayat cikgu Hasila* oke abaikan. sifat sabar dia mencakupi tiga aspek penting dalam mencapai kesempurnaan iman ataupun halawatul iman kepada Allah

  • bersabar dalam hati membolehkan seseorang itu sentiasa beringat untuk memelihara iman, menjana kesucian hati, mempertahankan kejujuran dan keikhlasan dalam melaksanakan sesuatu perkara
  • bersabar dengan fizikal bagi memperkuatkan ketekunan dan ketahanan dalam melakukan riadah, kerja dan perjuangan untuk mencapai keredhaan Allah.
  • Bersabar dengan lisan, iaitu sentiasa menjaga dan memelihara lisan atau perkataan agar sentiasa jujur dan ikhlas sesuai dnegan niat
*those are copying directly from GenQ magazine. :D


Ketika gelora semangatmu berhembus, tangkaplah ia, karena setiap gelombang tinggi pasti punya masa tenang setelahnya. Jangan lupa berbuat kebajikan, karena engkau takkan pernah tahu kapan gelora semangatmu akan reda.
Imam Syafi’i

4 comments:

Minn said...

ye ye la aku terjah ingat ada entri baru.
=.=

Unknown said...

lajunya kau adibbb. hahahhaa

Minn said...

okayy.
aku datang lagi sekali =.=
haa. baru ada isi ~
its better to cakap direct than pendam but kau kena pupuk jugak lah sifat sabar dalam diri kau.
btw, aku suka datang sini. entri kau superb. *sila bangga* :P

Unknown said...

woahh. aku terharulah adibb :') betul2, tapi kan aku pernah kena banned dengan junior sebab aku cepat sngat marah. sedih gila bhai. T.T

btw, aku dah kembang semnagkuk nih kau puji aku. muahhaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...