Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Saturday, March 10, 2012

KALAU MASA BOLEH DIUNDUR..

In the name of ALLAH, the most merciful and powerful indeed
yang pergi tetap akan meninggalkan. yang hilang tetap akan menghilang. cuma mengharap yang mendatang lebih baik dari yang pernah kita lalui. apa yang kita lalui, itu adalah apa yang telah Allah takdirkan untuk kita. apa yang telah kita alami, itu menjadi sesuatu yang sangat istimewa buat kita.
peristiwa yang pernah membuat kita ketawa, menangis, gembira mahupun sedih. orang lain mungkin tak akan pernah tahu. namun, mungkin ada insan lain yang melalui perkara yang sama,

tapi, ‘rasa’ itu tak akan sama, sebab keadaan kita berbeza. biarlah, andai jalanan kehidupan kita tak sama seperti insan lain. redhalah, andai ketentuan perjalanan kita, tidak seperti orang lain. siapa tahu, perbezaan itulah yang membuat kita “istimewa”. pelik dipandangan manusia, namun istimewa pada nilaian Tuhan.

tadi, bila aku ziarah gambar-gambar dalam album junior, serius aku rasa something pelik. satu rasa yang awkward. dulu seriusly boleh kata aku agak rapat dengan junior. rapat sebab aku rasa yang depa macam adik aku yang sebenar. tapi, masa cepat berlalu. kemesraan, rasa family yang aku agung-agungkan dulu, tiba-tiba hilang. mungkin salah aku. ya, sememangnya salah aku. salah aku sebab tak tahu nak kawal amarah. salah aku sebab sentiasa menyumpah seranah. entah, kadang-kadang sifat manusia. bila dah rasa terlalu berkuasa, atau rasa diri dia besar, semua benda kita nak kawal. *sigh* 

kadang-kadang,

Allah berikan kita kekurangan,

untuk menguji kita dengan kekurangan yang kita ada itu.


kadang-kadang,


Allah duga kita dengan ketidaksempurnaan,


untuk menduga kita dengan ketidaksempurnaan yang kita miliki itu.

memang sengaja,

Allah memilih kita.

kita yang tak punya itu dan ini,

dikelilingi dengan orang yang ada itu dan ini

kadang-kadang,

tak cukup dengan ujian kekurangan,

Allah hantar pula insan-insan yang memperlekehkan kita.

insan-insan yang memperkatakan kekurangan kita,

mulut-mulut yang mengata tentang ketidaksempurnaan kita.

dan kadang-kadang,

yang melukai hati,

bukan kekurangan yang kita miliki,

tapi, 

keceluparan mulut-mulut insani yang kata-katanya tajam,

menghiris hati.

namun,

kadang-kadang, 

kerana terbawa emosi,

kita lupa,

mereka juga adalah ujian.

bila kita mengaku redha dan ikhlas,

dengan ujian dan kekurangan,

maka adakah mulut-mulut orang yang kurang ilmu,

akan membuat kita sakit hati,

membuat kita membenci dan berdendam?

astaghfirullahalazim.

moga Allah mengampuni kita.

kita yang diuji.

dia yang mengeji,

dan kita yang mungkin terlanjur membenci.
"



entah, aku cuma berharap ukhwah yang aku rasai bersama senior2 pioneer dan adik-adik Delta 2010 akan terus segar. walaupun cuma impian, tapi tanpa impian, takkan wujud kenyataan kan? kalau masa boleh diundur, mungkin aku akan baiki setiap kesalahan aku. setahun, setahun aku rasa kesal. setahun bukan satu masa yang pendek bila aku langsung tak tegur depa. setahun aku anggap depa macam adik-adik tiri. adik-adik yang selalu terima cursing aku. pagi petang. seriusly, aku rasa bersalah. bersalah sebab aku rasa jauh dengan depa. yeah, mungkin aku tak sebaik pioneer. mungkin KAMI tak sebaik dan sehebad pioneer dalam kaca mata hangpa. mungkin kata maaf dah diungkap, tapi selagi hati masih menyimpan, aku rasa macam something missing. entah, aku sendiri tak faham. tak faham dengan kehendak hati. T.T

وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَنتُمُ ٱلۡأَعۡلَوۡنَ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ


“So do not become weak, nor be sad, and you will be superior if you are indeed (true) believers.”[Al-Imran 3:139]

“If Allah knows any good in your hearts, He will give you 


something better than what has been taken from you”

(Surat ul-Anfaal, 8:70)
Wahai Nabi, katakanlah kepada orang-orang tawanan yang ada dalam tangan kamu: “Jika Allah mengetahui ada kebaikan (iman) dalam hati kamu, nescaya Ia akan memberi kepada kamu (balasan) yang lebih baik daripada (harta benda penebus diri) yang telah diambil dari kamu, dan Ia akan mengampunkan dosa kamu; kerana Allah Maha Pengampun, lagi maha Mengasihani. (Qur’an, 8:70)
*AIR MATA KAU DATANG LAGI*

1 comment:

KynaRazak said...

alangkah indahnya kalau bleh diundur :( nicee postt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...