Namun saat DIA mengkehendaki kita berjauhan, Kerana DIA menginginkan yang terbaik untuk hamba-hambaNYA yang lemah, Kerana DIA mengetahui tentang masa hadapan kita, Maka saat kita berselisih di jalanan, Kita pun tak akan menyedarinya. Dan itulah kehendak dan aturan Tuhan.

THE PENGIKUT

Sunday, March 4, 2012

sekolah dan asrama | TARBIYYAH?

In the name of ALLAH, the most merciful and powerful indeed

ekceli, pada mulanya, aku dah mula rasa tawar dan hilang kemanisan bila kita nak share dengan orang pasal something yang bagi kita bermanfaat. sebab lepas kejadian yang buad rembesan adrenaline aku tersecrete dengan kadar maksima hingga buad aku hilang graviti, benar-benar buad aku tersentap. selepas menerima suntikan suntikan insulin untuk membantu proses perkumuhan oleh Hanisah, aku rasa quite better sekarang. perhaps. dia cakap " dakwah selagi mampu wehh, benda yang sekecil-kecilnya pun boleh jadi dakwah. kuatkan hati weh, rasulullah dulu kena ujian lagi berat. nak sampaikan agama Allah, tapi awad diya boleh tabah?. sebab dia yakin weh, diya sabaq. hang kena macam tu jugak. cari pahala sebab kita nih dosa macam gunung everest uh. ntah tinggi lagik". thanks weh, sangat TERkesan di hati. haahahah ==' Oke abaikan



sebenarnya, aku tertanya-tanya pasal keberkesanan tarbiyyah dekat sekolah. btw, sekolah-sekolah berasrama mesti ada BADAR (badan dakwah dan rohani) yang tersendiri. tapi adakah setiap tazkirah, qiamullail, usrah dan semuanya berkesan pada diri kita sendiri? err, kalau tanya aku sendiri pun aku agak tercengang-cengang nak menjawab. perggh. kalah soklan SEJUTA RINGGIT MANI DEROP. kihkih. untuk mendapatkan pandangan kawan-kawan aku, aku pun dengan selamba badaknya tanya dekat SEKAIP DAN TWITTA. err, pandangan bermacam-macam siot. dan Afaf gives this as an answer :

"Menyikapi sekolah agama rakyat sebagai dhaif, kurang fasiliti, terkebelakan dan tidak berdaya saing adalah tanggapan yang tidak tepat. Segala kekurangan yang ada padanya bukanlah hadir sebagai pakej bersama, tetapi ia adalah proses ke arah kesempurnaan. Lantas menjadikan alasan teknikal sebegini sebagai pengahalang dari menerima realiti kewujudan aliran pendidikan dan mempertikai kemampuannya bagi memberi khidmat pendidikan sungguh tidak beradab. Dalam proses ke arah kesempurnaan inilah, seluruh unit yang menggerakkan madarasah mewujudkan suasana saling berusaha dengan gigih bagi menanam keyakinan atas citra pendidikan yang dibawa. Bergerak di atas kekurangan inilah, madrasah ummat ini melahirkan model insan cemerlang (bukan lagi modal insan semata-mata) yang menampung segala macam jenis kekurangan yang diprodukkan oleh pendidikan arus perdana yang digambarkan sebagai terbaik, berdaya saing dan terkehadapan.Kedua aliran perdana dan madrasah rakyat ini tidak perlu dipandang kontradik antara satu sama lain. Dalam ruang kebebasan memilih aliran pendidikan, bagi rakyat yang memilih aliran arus perdana, ia sebenarnya telah mengambil haknya dari kerajaan yang baik yang bertanggungjawab menawarkan khidmat pendidikan kepada yang bernaung di bawahnya. Manakala yang meyakini madrasah agama rakyat, ia memulangkan kebebasan memilih aliran pendidikan yang diyakini terbaik untuk anak bangsanya"



er Afaf, apakah?? aku rasa mcam keluaq tajuk. Grr. btw, jawapan yang panjang cek ooi. hahaha. tapi kalau refer dekat Nadia Farhana, dia cakap it depends on the warden. kalau warden tegas, sistem tarbiyyah dalam hidup akan jadi semakin mudah. okeh, tu pendapat Anne. tapi bagi aku, semuanya bergantung pada diri kita sendiri. kalau apa yang kita lakukan semuanya LILLAH HI TAALA, aku rasa setiap dugaan dan cabaran yang datang, apa yang dah diterapkan oleh BADAR, Ustad, Ustadzah would be GREAT. semuanya bermula dari hati kan? itu cuma apa yang aku rasa. I THINK SO. watlek watpeace. adios


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...